magneticfields.dk Forum Indeks magneticfields.dk
:: Magneticfields.dk - forum ::

FAQFAQ   SøgSøg   Tilmeldte brugereTilmeldte brugere   GrupperGrupper   TilmeldTilmeld 
 ProfilProfil   Login for at vise private beskederLogin for at vise private beskeder   LoginLogin 

Laser Harp lyden

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    magneticfields.dk Forum Indeks -> Instrumenter
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
Henrik Gilvad
Site Admin

Indmeldt: 28. feb 2007
Geografisk sted: Copenhagen

IndlægSkrevet: Tirs mar 27, 2007 2:01 pm    Emne: Laser Harp lyden Besvar, med citat

I dette forum kan man snakke/skrive om instrumenter og specielt synthesizere selvfølgeligt.

Fx så er den oprindelige Laser Harp lyd baseret på en lettere modificeret preset lyd fra den italienske Synthex synthesizer som står bag rigtigt mange af Jarre's signatur-lyd flader på de tidlige albums. Dette ved de fleste men det er de færreste der har råd til at købe en af de få existerende funktionelle Synthex der er tilbage på brugt markedet.

Derfor er laser-harpen blevet samplet og kan afspilles af alle samplere med selv-respekt. Samples fås både som WAV, Soundfont og i Akai format.

Vil man have en mere analog og musikalsk version så kan man genskabe dem på de virtuelle analoge synthesizere så som Korg MS2000, Korg Z1 og plug-in modulet MOSS. Det får hårene til at rejse sig på ryggen af en garvet Jarre-fan når man slår de første toner an.
Lyden kan også laves på Andomeda A6 og sikkert også mange flere.

Er der nogen der har Laser-harp lyden til andre synth's end de nævnte fra Korg? Jeg vil snart poste patches til så mange som muligt.
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Besøg brugerens webside
DizzyDK

Indmeldt: 27. mar 2007
Geografisk sted: Veksø

IndlægSkrevet: Tirs mar 27, 2007 9:32 pm    Emne: Besvar, med citat

Der er en klassisk lead i Arturias ARP 2600 V (VSTi) der læner sig op af originalen. Jeg er sikker på jeg også har den i andre VST synths - jeg kigger efter.

Ellers findes lyden også på Casio CZ5000 - der i modsætning til Elka Synthex - stadig, men sjældent udbudt, kan fås til en meget overkommelig pris.

Desuden ligger den på min Roland JV1080'er.

FEDT med et forum forresten - det har jeg savnet længe. Skide godt initiv Very Happy
Ras Bolding

Indmeldt: 26. mar 2007

IndlægSkrevet: Ons apr 04, 2007 9:41 pm    Emne: Re: Laser Harp lyden Besvar, med citat

Henrik Gilvad skrev:

Fx så er den oprindelige Laser Harp lyd baseret på en lettere modificeret preset lyd fra den italienske Synthex synthesizer som står bag rigtigt mange af Jarre's signatur-lyd flader på de tidlige albums.

Næppe på de tidlige. Wink
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Besøg brugerens webside
LLenskjold

Indmeldt: 28. mar 2007
Geografisk sted: Nordsjælland

IndlægSkrevet: Tors maj 31, 2007 2:34 pm    Emne: Besvar, med citat

Idea

Til orientering, kan det oplyses, at Elka producerede den legendariske SYNTHEX i perioden 1981-84 og at den ganske rigtigt er næsten umulig at opdrive.

I udlandet kan man med en vis portion held finde en maskine i rimelig stand til 15-25.000 kr. eller mere.

I dag findes imidlertid en række maskiner, som med fingernem fornemmelse for lydsimulation kan efterligne SYNTHEX'ens karateristiske lyd på bl.a. 3rd Rendez-vous.

Bemærk dog også den ekstremt majestætiske bass-lyd, der optræder et stykke inde i Oxygene Part I. Absolut værd at programmere på sin synth.

God fornøjelse - og lad os endelig få nogle flere input om maskiner og vellykkede simulationer.

Mvh. LL - fan siden 1983
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
masyst

Indmeldt: 31. maj 2007

IndlægSkrevet: Tors maj 31, 2007 4:56 pm    Emne: Besvar, med citat

Jeg så en Synthex til salgs for 27 000... Ævv, jeg har ingen penge Sad

Jeg har forresten en lavet en lyd der ligner på Kraftwerk - The Model til MicroKorg om noen er interresert
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
JakobBC

Indmeldt: 02. apr 2007
Geografisk sted: Århus

IndlægSkrevet: Man jun 04, 2007 8:21 pm    Emne: Besvar, med citat

LLenskjold skrev:
Bemærk dog også den ekstremt majestætiske bass-lyd, der optræder et stykke inde i Oxygene Part I. Absolut værd at programmere på sin synth.

Denne har stået som t mysterie for mig i et stykke tid nu. Jeg har et par original presets på min Nordlead 2x som blev anvendt af JMJ, dog ved hjælp af første og anden generation af Nordleaden. Derudover også nogle hjemmelavede replicas.
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked MSN Messenger
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    magneticfields.dk Forum Indeks -> Instrumenter Alle tidspunkter er GMT + 1 (CET/Europa)
Side 1 af 1

Gå til:  
Du kan ikke skrive nye indlæg i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke rette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke stemme på afstemninger i dette forum