magneticfields.dk Forum Indeks magneticfields.dk
:: Magneticfields.dk - forum ::

FAQFAQ   SøgSøg   Tilmeldte brugereTilmeldte brugere   GrupperGrupper   TilmeldTilmeld 
 ProfilProfil   Login for at vise private beskederLogin for at vise private beskeder   LoginLogin 

Lidt om den første af København'er koncerterne
Gå til side 1, 2  Næste

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    magneticfields.dk Forum Indeks -> Koncerter
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
johanfrc

Indmeldt: 27. mar 2007
Geografisk sted: Roskilde

IndlægSkrevet: Ons apr 02, 2008 11:15 pm    Emne: Lidt om den første af København'er koncerterne Besvar, med citat

Faldt over denne artikel:

http://ibyen.dk/musik/article490084.ece

Der er lidt guf for os fans.
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
Palle

Indmeldt: 03. apr 2008

IndlægSkrevet: Tors apr 03, 2008 12:13 pm    Emne: Anmeldelser Besvar, med citat

Der er anmeldelser af den første koncert i København at finde på Gaffa's og Berlingskes hjemmesider.

Desværre må jeg ikke poste URL'er i forummet før jeg har lavet 3 andre indlæg, så I må selv finde dem...

Berlingskes anmelder er vist som udgangspunkt ikke specielt begejstret for Jarres musik, hvilket anmeldelsen bærer præg af. Jeg tror ikke han helt har forstået selve pointen med koncerten.
Tilbage til toppen
Jacob Gunness
Site Admin

Indmeldt: 28. feb 2007
Geografisk sted: København

IndlægSkrevet: Tors apr 03, 2008 4:48 pm    Emne: Besvar, med citat

Hej,
jeg har samlet lidt forskellige anmeldelser på vores forside. Og nej, Berlingske anmelder virker som om han er gået galt i byen.
Det samme kan i nogen grad siges om Gaffas anmelder:

"MEN på vejen hjem var jeg sgu nødt til at spille ”Highway To Hell” med AC/DC over bilhøjttalerne, da min daglige dosis af keyboards og andet elektronik-halløj var helt vildt overskredet."

Jeg har også skrevet til Gaffa og spurgt, om de ikke en anden gang burde sende en anmelder, der er mere begejstret for "elektronik-halløj".

Jeg synes, at begge koncerter var virkelig gode, men at anden aften trolds alt var den bedste - trods en del lydproblemer.
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Besøg brugerens webside
JakobBC

Indmeldt: 02. apr 2007
Geografisk sted: Århus

IndlægSkrevet: Tors apr 03, 2008 10:29 pm    Emne: Besvar, med citat

Jeg tror det var Politiken eller Århus Stiftstidende, som skrev kort om Jarre i Danmark og quotede et par udtalelser fra nogle anmeldere. Som sagt var de ikke særlig positive, men bare ud fra det jeg læste, lød det til at de havde misforstået konceptet med denne tour fuldstændigt, som der blev nævnt.
En ting er at musik er svær at anmelde pga. forskellig smag, men det virker ligefrem som dårlig journalistik, når hovedelementerne ses som en fejl ved koncerten. Det kunne næsten lyde som om at nogle anmeldere havde forventet en række Jarre hits, som havde man forventet en typisk Jarre koncert.
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked MSN Messenger
Grenberg

Indmeldt: 04. apr 2008

IndlægSkrevet: Fre apr 04, 2008 6:46 am    Emne: Besvar, med citat

utroligt som han får dårlige anmeldelser alle vegne, var koncerterne virkelig så dårlige ? Tvilvler på det.

Anmelderne har da fattet minus af konceptet med analog udstyr. Ham der anmelder London skriver ligefrem at scenen var pakket ind i computere "flot".

hvorfor er det lige at Jarre's musik kun kan nydes med gigantiske shows udendørs og ikke i en lille sal hvor det er lyden det drejer sig om ?

Jeg glæder mig ihvertfald til Skive uanset anmeldere og ved det bliver en super oplevelse.
Tilbage til toppen
Jacob Gunness
Site Admin

Indmeldt: 28. feb 2007
Geografisk sted: København

IndlægSkrevet: Fre apr 04, 2008 9:22 am    Emne: Besvar, med citat

Det er jo efterhånden mange år siden, at Jarre var i kridthuset hos anmelderne, der desværre altid falder tilbage på de samme slidte klichéer om new age og elevatormusik. Og da han spillede i Danmark under Oxygene Tour i 1997 blev et par af anmeldelserne indledt med, at Jarre jo egentlig var synonym med projektioner på skyskrabere. Hvis det er ens startindstilling, kan man jo kun blive skuffet over en koncert på et lille, københavnsk spillested.

Mest underlig finder jeg Berlingskes artikel, hvor anmelderen sætter lighedstegn mellem elektronisk musik og teknologisk udvikling (underforstået, at ældre elektronisk musik er uinteressant) - men sjovt nok kan de fleste skribenter stadig godt lide Kraftwerk?

For at vende tilbage til koncerterne: jeg synes især, at Oxygene 5 havde godt af at blive frisket op, men også Oxygene 2 var et højdepunkt med sin dunkende basgang (uheldigt at selvsamme bas var alt for voldsom en del gange anden aften). De forskellige tekniske uheld var jo bare en del af charmen ved showet.
Eneste større minus var, at der blev lukket og slukket med Oxygene 13, som jeg er en smule træt af. Det kunne være fedt at afslutte med noget mere energisk og opløftende.

Andre kommentarer?
Tilbage til toppen
johanfrc

IndlægSkrevet: Lør apr 05, 2008 12:44 am    Emne: Besvar, med citat

Var der selv tirsdag aften (første koncert), og må sige, at jeg hvertfald ikke var gået galt i byen. Synes det er sjovt, at se de gamle instrumenter på banen igen (tjek f.eks. Place de La Concorde videorne på youtube...)

Det var en fed oplevelse, om jeg hvertfald kan leve højt på længe. Det var min første Jarre koncert, og jeg synes bestemt, at det var alle pengene værd.

Jeg synes, at højdepunterne var Oxygene 2, Oxygene 4, Oxygene 5, Variation 3 (selvom de godt nok trak den lidt for længe) også Oxygene 12 og 13. 13'eren har jeg hørt mange gange (MP3) og jeg synes stadig, at den passer godt som afslutningsnummer. Specielt belysningen af scenen under Oxygene 13 var helt fantastisk. Det blå-sorte skær, ramte stemningen i nummeret helt fantastisk.

Oxygene 12 synes jeg havde for lidt bas. Måske var det min placering i salen (5. række, som sjovt nok hedder række 2, i venstre side, på gulvet), eller også var der noget galt, for jeg syntes, at den den vigtige basmelodi undervejs manglede noget kraft.

Jeg må sige, at jeg efter koncerten har ændret lidt holding til hvilken del af albummet jeg bedst kan lide. Jeg er gået fra 4'eren til 2 og 5. Oxygene 6 er også flot, men den mangler lige en anelse for at komme op sammen med 2 og 5. 1 og 3 vilæ jeg ikke snakke om, det er mest af alt (set fra mit synspunkt) opstart og et mellemspil, som skal overstås, for at komme videre til næste del.

Oxygene 5 solo'en synes jeg var en anelse for lang. Det virkede som om Jarre virkelig ville vise hvad han kunne med Moog'en. Også desværre kom der et par steder, hvor den var lidt falsk i det.

Jeg ved ikke hvilket af instrumenterne det var, men en af dem var godt nok ude at sejle under tuningen, og det tog meget lang tid for vedkommende (tror det var Dominique, for han stod og rodede en del med et instrument, som stadig ikke var helt "frisk", da han gik fra den) fik nogenlunde styr på den. Dog var den ikke helt tunet ind, da den skulle bruges i koncerten, men det blev meget hurtigt rettet, og den spillede perfekt.

Lyssætningen var rigtig flot. Både den på væggen, men også den på instrumenterne. Den afspejlede virkelig stemningen på scenen, i salen og i musikken. Spejlet gav en helt ny dimension af scenen, da man jo kunne se hvordan de faktisk arbejdede bagved. Dog lagde jeg mærke til, at spejlet bevægede sig utrolig meget, som om den hele tiden blev "flyttet rundt". Lidt irriterende, når man lige havde fundet et spændende sted at kigge på, og at dette punkt så kommer uden for spejlets område.

Jeg havde glædet mig meget til at se den der video under Oxygene 12, og den er bare flot. (Nogen der ved hvad den hedder?)

Siden jeg ikke kan vurdere den her koncert sammenlignet med andre Jarre-koncerter, så må jeg udfra det jeg har skevet ovenfor give koncerten 5 stjerner ud af 6. Overordnet en rigtig fed koncert, med masser af liv. Både fra publikum men også de 4 på scenen. Dog er der skønhedsfejl, som gør, at det trækker en anelse ned.

Da jeg så anmeldelserne , så må jeg sige, at vi vist ikke har været til samme koncert. Aviserne mener 1 ting, os andre noget andet.
Tilbage til toppen
JakobBC

IndlægSkrevet: Lør apr 05, 2008 8:38 am    Emne: Besvar, med citat

Hvis det er den video som er anvendt til Oxygene 12 siden forrige Oxygene Tour, skulle det eftersigende være en video lavet af nogle studerende, som Jarre havde et midnre samarbejde med.
Tilbage til toppen
Ras Bolding

Indmeldt: 26. mar 2007

IndlægSkrevet: Søn apr 06, 2008 12:04 am    Emne: Besvar, med citat

Nu snakken falder på anmelderen fra Berlingske - jeg kunne ikke dy mig, da jeg læste hans anmeldelse for et par dage siden, så jeg sendte ham en mail, og hører man til typen, der holder af at trække på smilebåndet over dryppende sarkasme, så anbefaler jeg mig hermed. Razz

Mail:

Hej,

'Nu kunne man selvfølgelig også kritisere Jarres slaviske genopførelse af »Oxygene« for at være inderligt overflødig.'

Nu kunne man selvfølgelig også dykke ned på samme infantilt perfide niveau som Jeppe Krogsgaard Christensen, og sarkastisk pointere, at en 'slavisk genopførelse' af Oxygene ikke ville vare meget mere end 35-40 minutter og, i samme åndedrag, påpege for den stakkels mand, at hans fornemmelse for noget så elementært som tidens gang i almindelighed - noget de fleste af os bliver fortrolige med i en tidlig alder - er håbløst forstyrret, for den koncert vi andre var til, varede unægteligt lidt mere end 35-40 minutter. Dette skyldes noget, som kaldes improvisation, hvilket er et fagmusikalsk udtryk, man naturligvis ikke kan forvente, at en rockanmelder kender til, men meget kortfattet kan man, med nogen ret, hævde, at improvisation er det stik modsatte af 'slavisk genopførelse.'

Man kunne nu tænke sig, at benævnte Krogsgaard Christensen måske ikke i forvejen havde det store kendskab til benævnte Oxygene - bevares, det er jo dog en milepæl i moderne musikhistorie, men det er muligt, at det ikke lige er Krogsgaard Christensens smag, og det er jo en ærlig sag. Men, og det er pointen, så skal man ikke sådan udstille sin uvidenhed i det offentlige rum, for man risikerer jo at blive grinet af, og desværre med rette, for man har jo selv bedt om det. Der er noget, der kaldes journalistisk research, og i disse dage, hvor man kan finde mangt og meget på det store internet, så skulle det, burde man tro, ikke være vanskeligt, at fremskaffe sig den smule faktuel viden. Men sådan findes der jo god og knap så god journalistik, og i den henseende må man bare påpege, at anmeldere skal nok prise sig lykkelige for, at der ikke er folk til at anmelde anmelderne. Man kunne også bare nøjes med lakonisk at tilføje, at rockanmelder er jo ikke en beskyttet titel.

Men forgæves har det ingenlunde været - man fristes til at sige: 'for pokker, det var dyre lærepenge.'
Tilbage til toppen
Grenberg

Indmeldt: 04. apr 2008

IndlægSkrevet: Søn apr 06, 2008 11:15 am    Emne: Besvar, med citat

Kan jo så iøvrigt undre en at Jyllands posten hagler ham ned, når de gav ham 4 i Paris med stort set samme show. Og tænk sig Jarre har en fuldfed closeau accent jammen nævn mig en Franskmand der taler perfekt Engelsk, men det er nok ikke kommet anmelderens næse forbi.

Sq da fedt at han beviser at ha ner andet end skyskabere,play back og stort laser show.
Tilbage til toppen
JakobBC

IndlægSkrevet: Søn apr 06, 2008 9:40 pm    Emne: Besvar, med citat

Nogen af de tilstedeværende som kan huske de danske priser på det merchandise, man kan købe i forbindelse med denne tour?
Tilbage til toppen
johanfrc

IndlægSkrevet: Søn apr 06, 2008 11:00 pm    Emne: Besvar, med citat

Program 150 kr :S
T-shirts (2 eller 3 forskellige) omkring 200 kr, dog kostede polo-shirten 300.
CD'en kostede 150 (standardpris åbenbart)
Lighteren mener jeg kostede 70 kr, men er ikke helt sikker.
Nøgleringen kan jeg ikke huske.
Tilbage til toppen
JakobBC

IndlægSkrevet: Man apr 07, 2008 8:46 am    Emne: Besvar, med citat

Ok tak for hjælpen... lighteren har hele tiden været et musthave. Jeg fatter dog stadig ikke hvorfor et papirs program af den størrelse skal være så dyr.
Tilbage til toppen
Signe
Site Admin

Indmeldt: 01. mar 2007

IndlægSkrevet: Fre apr 11, 2008 10:05 pm    Emne: les francais qui parlent anglais Besvar, med citat

Grenberg skrev:
Kan jo så iøvrigt undre en at Jyllands posten hagler ham ned, når de gav ham 4 i Paris med stort set samme show. Og tænk sig Jarre har en fuldfed closeau accent jammen nævn mig en Franskmand der taler perfekt Engelsk, men det er nok ikke kommet anmelderens næse forbi.

Sq da fedt at han beviser at ha ner andet end skyskabere,play back og stort laser show.

Sådan en anmelder, kan man da overhovedet ikke tage seriøst. Jarre taler virkeligt godt engelsk, at han har fransk accent, er vel ikke mere underligt, end at 99% af alle danskere taler engelsk med dansk accent - som for alle andre end os danskere, i øvrigt lyder mindst ligeså kikset, som fransk på engelsk. Hvorfor nogle danskere har det så svært med franskmænd, kan vist kun handle om mindreværd - men hvor lavt er det, at kommentere på hans accent, når man er til koncert og burde koncentere sig om musik. Gad vide, hvordan hans eget engelske er? Øv, jeg synes, det er surt, at man ikke har mere pli som anmelder.

Godt at han fik stående bifald hele vejen igennem. Jeg har set 2 x Marigny, Royal Albert Hall og 2 x København og det var samme procedure fra publikum hver gang - så de elskede det.

@ + signe
JakobBC

IndlægSkrevet: Lør apr 12, 2008 7:45 am    Emne: Besvar, med citat

Ja generelt set har vi danskere nu også en spøjs accent i forbindelse med engelsk. Jeg forståe heller ikke helt den kritik. Jeg har aldrig haft problemer med at forstå, når Jarre taler engelsk. Specielt når franskmænd har et ry for at tage afstand fra engelsk, så klarer han det godt.
Tilbage til toppen
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    magneticfields.dk Forum Indeks -> Koncerter Alle tidspunkter er GMT + 1 (CET/Europa)
Gå til side 1, 2  Næste
Side 1 af 2

Gå til:  
Du kan ikke skrive nye indlæg i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke rette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke stemme på afstemninger i dette forum