magneticfields.dk Forum Indeks magneticfields.dk
:: Magneticfields.dk - forum ::

FAQFAQ   SøgSøg   Tilmeldte brugereTilmeldte brugere   GrupperGrupper   TilmeldTilmeld 
 ProfilProfil   Login for at vise private beskederLogin for at vise private beskeder   LoginLogin 

Lidt om den første af København'er koncerterne
Gå til side Forrige  1, 2

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    magneticfields.dk Forum Indeks -> Koncerter
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
Jacob Gunness
Site Admin

Indmeldt: 28. feb 2007
Geografisk sted: København

IndlægSkrevet: Lør apr 12, 2008 9:18 am    Emne: Besvar, med citat

Helt enig. Og som Signe skriver, burde anmelderen anmelde koncerten i stedet for at pege fingre af kunstnerens accent. Ret tåbeligt.
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Besøg brugerens webside
harris

Indmeldt: 18. apr 2007
Geografisk sted: Sundby/Amager

IndlægSkrevet: Tors okt 30, 2008 4:11 pm    Emne: Besvar, med citat

Egentlig gad jeg ikke rigtig bruge tid på det, men kunne alligevel ved nærmere eftertanke ikke holde det tilbage.
Men det har i lang tid studset mig så meget, at det nu må ud.

Ras Bolding skrev:

Dette skyldes noget, som kaldes improvisation, hvilket er et fagmusikalsk udtryk, man naturligvis ikke kan forvente, at en rockanmelder kender til, men meget kortfattet kan man, med nogen ret, hævde, at improvisation er det stik modsatte af 'slavisk genopførelse.'

Det tvivler jeg temmelig stærkt på at en rockanmelder ikke gør, eftersom navne som Metallica, Led Zeppelin, Mars Volta og utallgie andre rocknavne gennem tiden har gjordt flittigt brug af den slags til deres koncerter.
Så at en rockanmelder ikke kender til det ovennævnte begreb skulle undre mig meget.

Ras Bolding skrev:

Man kunne nu tænke sig, at benævnte Krogsgaard Christensen måske ikke i forvejen havde det store kendskab til benævnte Oxygene - bevares, det er jo dog en milepæl i moderne musikhistorie, men det er muligt, at det ikke lige er Krogsgaard Christensens smag, og det er jo en ærlig sag. Men, og det er pointen, så skal man ikke sådan udstille sin uvidenhed i det offentlige rum, for man risikerer jo at blive grinet af, og desværre med rette, for man har jo selv bedt om det. '

Ja, den slags kan godt blive en temmelig komisk og pinlig affære.
På samme måde som det kan blive begge ovennævnte ting, når man udstiller sin sandsynligvis højest begrænsede viden eller mangel på samme ved at genereliserer laptop musikere som

'Ydermere leverede Jarre en væsentlig pointe i forhold til tidens elektroniske scener ved netop at medbringe de mange maskiner, ved netop at betjene dem live, ved netop ikke at vælge den nemme løsning, hvilket desværre lidt for ofte bliver strategien, når hjemmemusikeren skal ud på spillestederne med sin laptop og Media Player.'

Nu er det for det første sådan at Media Player er et produkt fra microsoft, og en del af de ovennævnte laptop musikere bruger Mac, hvor man i mange tilfælde kører OSX, hvilket Media Player ikke understøtter.
En del laptop musikere bruger software synths, ligesom der også findes en del software på markedet, som giver nogle helt andre muligheder end hvad du kan gøre med en analogsynth.
Så hvordan du kan drage den slags forhastede konklussioner må du meget gerne uddybe.
Det kan godt være at der er noget om snakken med det du påpejer med at Jeppe drengen ikke er den mest velinformeret omkring Oxygene.
Men din kritik bliver noget tvivlsom og pinlig, når du selv på andre områder udstråler akkurat ligeså meget uvidenhed.
Ras Bolding

Indmeldt: 26. mar 2007

IndlægSkrevet: Tors maj 21, 2009 10:57 am    Emne: Besvar, med citat

Peter, jeg er simpelthen nødt til at bede dig tage et læsekursus. Eller i bedste fald undlade at skyde ord i munden på folk hver gang du føler dig personligt ramt - hvilket tydeligvis er ret ofte, af årsager, jeg ikke skal forsøge at gætte på.

Jeg har intet problem med laptop som instrument, men det *er* et faktum, at den ofte benyttes udelukkende som backing track, til tider tilsat en smule filter, og altså svarer til et DJ-set. Hvilket der ikke behøver være noget galt med - hvis man så undlader at kalde det en koncert. Ja, der findes også folk, der arbejder live med deres computere, og hvis du rent faktisk læser, hvad jeg skriver i stedet for blot at fare på automatpilot ved hver eneste lejlighed, så ville du formentlig kunne se, at dem har jeg ikke noget problem med, om end det rent formidlingsmæssige element kan være en udfordring, hvilket naturligvis er en del af affæren men alligevel principielt en anden snak.

Tak i øvrigt for din let nedladende lektion om softsynths - en af mine egne maskiner er lige nu til reperation hos en kammerat, der har designet og arbejdet med softsynths i årevis, så jeg tillader mig at mene, at jeg har lært mere fra den side om emnet.

Men nu du tillader dig, i offentlige rum, som bl.a. på Gaffa, at kalde mig for uvidende på området, så må vi vel hellere være pinligt ærlige. Hvor mange gange har du optrådt live med din musik? Hvilken erfaring har du rent faktisk på det område? Umiddelbart er mit gæt ingen. Uden at tude eget horn, har jeg optrådt med koncerter og som DJ i mere end femten år nu. Jeg har gået til koncerter af snart sagt enhver tænkelig slags, fra electronica til metal, folk til klassisk, goth til dansktop (ja!), og jeg har anmeldt et hav af koncerter gennem tiderne, for flere forskellige medier, både skrevne og radio. Sagt på godt gammeldags dansk, så tror jeg ærlig talt jeg har en større fornemmelse af hvad jeg snakker om end andre her i selskabet, for nu at udtrykke det diplomatisk.
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Besøg brugerens webside
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    magneticfields.dk Forum Indeks -> Koncerter Alle tidspunkter er GMT + 1 (CET/Europa)
Gå til side Forrige  1, 2
Side 2 af 2

Gå til:  
Du kan ikke skrive nye indlæg i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke rette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke stemme på afstemninger i dette forum