magneticfields.dk Forum Indeks magneticfields.dk
:: Magneticfields.dk - forum ::

FAQFAQ   SøgSøg   Tilmeldte brugereTilmeldte brugere   GrupperGrupper   TilmeldTilmeld 
 ProfilProfil   Login for at vise private beskederLogin for at vise private beskeder   LoginLogin 

De "glemte" numre
Gå til side 1, 2  Næste

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    magneticfields.dk Forum Indeks -> Musik
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
harris

Indmeldt: 18. apr 2007
Geografisk sted: Sundby/Amager

IndlægSkrevet: Ons apr 18, 2007 11:41 pm    Emne: De "glemte" numre Besvar, med citat

Har over de sidste par år undret mig over noget omkring Jarre's koncerter.
Som i på redaktionen selv ganske sandt påpegede i jeres anmeldelse af Aero koncerten er det som om, at Jarre gennem årene har fået oparbejdet et lidt for fast standardset til sine koncerter.
Og set i det lys kan jeg ikke lade være med at tænke på, at Jarre's bagkatalog indeholder en del numre, som enten kun har været fremført ganske få gange eller slet ikke.
Har numre som Magnetic Fields IV, Orient Express eller Arpegiator overhovedet været spillet live siden Concerts In China?
Og hvorfor har det altid været 1. trediedel af Magnetic Fields I, som har repræssenteret det lange nummer?
Efter min mening lidt synd.
Ligeledes kan man heller ikke just sige, at Zoolook er det album, som er blevet slidt mest på i koncertsammenhæng.
Det kunne da være, hvis man lidt oftere også kunne ha' fået Zoolookologie af høre til mandens koncerter eller måske Zoolook.
Rent faktisk tror jeg at det var Ras, som engang havde hørt noget om, at det i sin tid var planen at fremføre hele Zoolook pladen live i sin fulde længde som et koncertprojekt, lige som David Bowie gjorde med Low, men som desværre ikke blev til noget.
Det kunne ellers ha' været stort.
Ras Bolding

Indmeldt: 26. mar 2007

IndlægSkrevet: Tors apr 19, 2007 12:08 am    Emne: Re: De "glemte" numre Besvar, med citat

Jeg har, ligesom du, og formentlig mange andre, også undret mig over selv samme nogle gange, men samtidig har jeg et par habile bud på en god forklaring.

Den første del af forklaringen går på, at Jarre, gennem årene, har observeret hvilke numre, der virker godt, dem publikum forventer at høre, når de kommer til et stort show med manden. Numre som Oxygene IV, Equinoxe IV, Souvenir Of China, Rendez-Vous II & IV - alle fine numre, som han med rette kan være stolt af. Det kan godt være, at den hårde kerne af fans har hørt disse numre til en hel del koncerter efterhånden, men når man spiller for så store mængder som Jean Michel Jarre gør, så kan man nok ikke tillade sig kun at spekulere i den hårde kerne af fans.

Den næste del af forklaringen er mere teknisk - den har at gøre med, at det er tidskrævende, at arrangere liveversioner, også fordi det, i Jarres tilfælde, ikke kun har med det musikalske at gøre, men også omfatter resten af multimedia-delen.

Når alt dette er sagt, så må man jo faktisk give ham, at han i de senere år har lavet lidt forskellige varianter af de gamle travere til forskellige koncerter.
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Besøg brugerens webside
harris

IndlægSkrevet: Tors apr 19, 2007 12:38 am    Emne: Besvar, med citat

Nej, selvfølgelig er man som kunstner nød til også at gå på kompromis med sit publikum, og ikke bare tænke på alle de hardcore fans, som stortset har hele kunstnerens bagkatalog stående derhjemme.
Det er klart.
Men selv nogle af de hits, som du selv nævner han spiller syntes jeg desværre heller ikke altid fungerer lige godt live.
Det er og bliver trist af de længere numre, som eks. Equinoxe IV altid skal skæres ned til radio længde, så man bliver snydt for alle de lækkerier album versionen ellers byder på.
Men som nævnt kunne jeg måske godt ha' ønsket mig at der var lidt flere af de knap så kendte numre, som vi fik af høre i et bredere udvalg fra tid til anden.
Evt. på bekostning af den dalende kvalitet, som efter min mening desværre har præget Jarre's karrierer gennem de sidste 7-8 år.
Light My Sky behøves han f.eks. aldrig at spille igen for min skyld, ligesom jeg også helst er helt foruden nogen bidrag fra Teo & Tea.
JakobBC

Indmeldt: 02. apr 2007
Geografisk sted: Århus

IndlægSkrevet: Fre apr 20, 2007 5:36 pm    Emne: Besvar, med citat

Jeg synes til gengæld også at CiC er speciel pga. de numre som kun blev brugt der. Jarre vælger jo også ud fa tema af koncert. Han har muligvis før sagt at der ligger personlige årsager bag, at han ikke spiller MF4.
Light My Sky er nu også et rimelig fedt og specielt nummer (efter min mening) dog forbinder jeg dette med Aero og synes et eller andet sted, at det er voldtægt at benytte det igen. Zoolookologie gravede han jo frem igen i 2004 for anden gang.
Jeg venter stadig på at han kommer i tanke om at der findes et nummer som hedder Equinoxe 5 Wink
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked MSN Messenger
johanfrc

Indmeldt: 27. mar 2007
Geografisk sted: Roskilde

IndlægSkrevet: Fre apr 20, 2007 10:27 pm    Emne: Besvar, med citat

Equinoxe 5 er (efter min mening) det bedste nummer sammen med Chronologie 2 og Oxygene 4. Zoolook er lidt glemt. Kunne være sjovt og interessant og se, hvad Jarre ville få ud af Zoolook (nummeret) i dag. Vi kender jo efterhånden Zookoologie godt, og det bliver ofte brugt, men det andre på albummet (excl. Ethnicolor).

Kunne også være sjovt, at han måske kom tilbage til Waiting for Cousteau (ved godt at nummeret har været brugt som præ-startnummer. Men f.eks. Calypso kunne være sjov at høre i dag.

Flere af CiC'erne ville være sjove i dag, men jeg tror desværre det ville være mere til hardcore-fans frem for mangfoldigheden.

Det er nok det samme der gør, at han desværre ikke spiller mange af de "glemte" numre mere. De ville være mere for hardcore-fans end for "det-normale-og-ikke-hardcore-publikum".

Light my sky... Tja. Det er jo et remix, så måske han bare skulle gå tilbage til udgangspunktet og bruge den. Den synes jeg er lidt bedre.
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
Ras Bolding

IndlægSkrevet: Lør apr 21, 2007 3:27 am    Emne: Besvar, med citat

Jeg forstår egentlig godt en del af mandens koncertvalg, ligesom jeg også godt forstår hvorfor han forkorter visse længere numre - hvilket jeg i øvrigt ikke har noget problem med, så længe det gøres ordentligt.

Men jeg forstår til gengæld ikke helt hvorfor han kaster sig ud i genbrug af Tout Est Bleu og Give Me A Sign, som med tiden blev til Light My Sky og Akropolis - der senere, i Polen, blev kaldt Tribute To John Paul II. Nu er det nok ingen hemmelighed, at jeg ikke mener hverken Light My Sky eller Akropolis hører til mandens bedste træffere nogensinde (for nu at sige det sådan), men jeg synes det virker noget plat, at bruge dem, i svagt rearrangeret form og med andre titler, som nye numre. Så er jeg også helt klart mere for nogle gamle numre, der ikke har være vendt så hyppigt.
Tilbage til toppen
johanfrc

IndlægSkrevet: Søn apr 22, 2007 12:48 am    Emne: Besvar, med citat

Ras Bolding skrev:
Jeg forstår egentlig godt en del af mandens koncertvalg, ligesom jeg også godt forstår hvorfor han forkorter visse længere numre - hvilket jeg i øvrigt ikke har noget problem med, så længe det gøres ordentligt.

Men jeg forstår til gengæld ikke helt hvorfor han kaster sig ud i genbrug af Tout Est Bleu og Give Me A Sign, som med tiden blev til Light My Sky og Akropolis - der senere, i Polen, blev kaldt Tribute To John Paul II. Nu er det nok ingen hemmelighed, at jeg ikke mener hverken Light My Sky eller Akropolis hører til mandens bedste træffere nogensinde (for nu at sige det sådan), men jeg synes det virker noget plat, at bruge dem, i svagt rearrangeret form og med andre titler, som nye numre. Så er jeg også helt klart mere for nogle gamle numre, der ikke har være vendt så hyppigt.

Give me a sign???

Mener du ikke Gloria, Lonely boy? Jeg tror mest han bruger Gloria/Acropolis/Forbidden City fordi den passer godt til de store symfoniorkestre han har haft med i sine snere koncerter.
Tilbage til toppen
Ras Bolding

IndlægSkrevet: Søn apr 22, 2007 12:57 am    Emne: Besvar, med citat

johanfrc skrev:

Give me a sign???

Mener du ikke Gloria, Lonely boy? Jeg tror mest han bruger Gloria/Acropolis/Forbidden City fordi den passer godt til de store symfoniorkestre han har haft med i sine snere koncerter.

Akropolisnummeret - uanset titel - er revamp af Give Me A Sign; samme melodi en del hen ad vejen, men helt andet arrangement og lydbillede.
Personligt kunne jeg egentlig godt ønske mig, at han gav de svulstige orkestre en pause; bevares, enkelte numre vinder ved det, men i flere tilfælde synes jeg de orkestrale arrangementer bevæger sig et sted mellem overflødige og ligefrem lydsovs.
Tilbage til toppen
harris

IndlægSkrevet: Søn apr 22, 2007 4:49 pm    Emne: Besvar, med citat

Tjaeh, i det hele taget kunne jeg til tider godt bare savne at Jarre holdte sig helt fra ”almene” instrumenter.
Jeg har såmænd intet imod rock.
Tværtimod.
Men i Jarre’s tilfælde har det bare lidt for ofte virket lidt søgt, når han har forsøgt sig med at tilføje koncerterne el-bas, akustiske trommer, blæsere etc. som mere har virket som lydtapet i anledning af et stort show, uden at der har været nogle dybere hensigt med det.
Ok der har da været momenter i hans karriere, hvor den slags har kommet til sin ret.
Zoolook er et super eksempel herpå og Patrick Rondat ydede også et relevant bidrag til Digisequencer, lige som der findes andre gode eksempler øvrige steder i karrieren.
Hvis det har en dybere mening, hvor den øvrige besætning yder relevante roller til helheden i musikken syntes jeg at det er fint.
Men overordnet set lugter det bare for ofte af slatten stadion setup.
johanfrc

IndlægSkrevet: Søn apr 22, 2007 8:30 pm    Emne: Besvar, med citat

Ras Bolding skrev:

Akropolisnummeret - uanset titel - er revamp af Give Me A Sign; samme melodi en del hen ad vejen, men helt andet arrangement og lydbillede.

Du har ret. Det var mig der lige tog fejl i den forbindelse.
Tilbage til toppen
Ras Bolding

IndlægSkrevet: Ons apr 25, 2007 12:50 am    Emne: Besvar, med citat

harris skrev:

Men i Jarre’s tilfælde har det bare lidt for ofte virket lidt søgt, når han har forsøgt sig med at tilføje koncerterne el-bas, akustiske trommer, blæsere etc. som mere har virket som lydtapet i anledning af et stort show, uden at der har været nogle dybere hensigt med det.
Ok der har da været momenter i hans karriere, hvor den slags har kommet til sin ret.
Zoolook er et super eksempel herpå og Patrick Rondat ydede også et relevant bidrag til Digisequencer, lige som der findes andre gode eksempler øvrige steder i karrieren.
Hvis det har en dybere mening, hvor den øvrige besætning yder relevante roller til helheden i musikken syntes jeg at det er fint.
Men overordnet set lugter det bare for ofte af slatten stadion setup.

Generelt meget enig - der er nok ingen tvivl om, at det Jarre mestrer så absolut bedst er det elektroniske lydbillede, og jeg synes typisk, at de af hans koncerter, hvor han har holdt sig til en overvejende elektronisk lyd er dem, der har fungeret bedst. Det er muligvis en af årsagerne til, at så mange fremhæver Concerts In China som mandens bedste live-udgivelse.
Tilbage til toppen
masyst

Indmeldt: 31. maj 2007

IndlægSkrevet: Tors maj 31, 2007 5:51 pm    Emne: Besvar, med citat

Jeg skulle gerne set Jarre fremføre Calypso 2 igen, for min del kunne han også holdt op med at have Souvenir of China på hver bidige konsert... Noget fra pre-oxygene tiden kunne også vært sjovt at set live
Tilbage til toppen
LLenskjold

Indmeldt: 28. mar 2007
Geografisk sted: Nordsjælland

IndlægSkrevet: Tors maj 31, 2007 8:17 pm    Emne: Besvar, med citat

Efter at have læst Jeres indlæg vedrørende "de glemte numre", må jeg naturligvis medgive, at Jarre sandsynligvis vælger efter publikums forventede "Jarre-anciennitet", som for nogle af os er mangeårig og intens, men for de fleste kort eller mangelfuld.

Dog mener jeg, at en række af de gamle, f.eks. Equinoxe pt. 1 kunne gøre sig glimrende som intronummer (som ved Pl. de Concorde i ´79), Equinoxe pt. 5 (upbeat som ved Houston/Lyon), Zoolook/Zoolookologie, Chronologie pt. 2 og 4 (hvorfor altid kun 6?) etc.

Mht. Concerts in China, er den aboslut også min favorit, bl.a. fordi den er ægte. Jarre SPILLEDE dengang til sine koncerter og jeg nyder ægtheden under bl.a. Equinoxe pt. 4, hvor han skifter akkord for tidligt og griner af sig selv. Det er desværre historie nu, hvor stort set alle hans live-optrædender er mere eller mindre fake.

Dog mener jeg ikke, at Arpegiator nogensinde blev spillet live ved koncerten. Den ses/høres ikke live ved koncerterne og jeg mener, at den blev til hjemme i Paris efter turen i Kina og derefter brugt som en del af soundtracket til filmen i lighed med Souvenir of China.

Afslutningsvis vil jeg istemme indlægget vedr. Magnetic Fields pt. 1, som er eet af mine absolutte yndlingsnumre - I SIN HELHED! Faktisk er den afsluttende del (efter 11'38") et fremragende tema, som man i begyndelsen af 80'erne åbenbart kunne tillade sig at fyre af næsten 12 minutter inde i et nummer. Den var ikke gået i dag.

Mvh. LL - fan siden 1983
Tilbage til toppen
Ras Bolding

IndlægSkrevet: Lør jun 09, 2007 1:13 pm    Emne: Besvar, med citat

LLenskjold skrev:

Dog mener jeg, at en række af de gamle, f.eks. Equinoxe pt. 1 kunne gøre sig glimrende som intronummer (som ved Pl. de Concorde i ´79), Equinoxe pt. 5 (upbeat som ved Houston/Lyon), Zoolook/Zoolookologie, Chronologie pt. 2 og 4 (hvorfor altid kun 6?) etc.

Chronologie Part 2 er med på Gdansk-koncerten, rent faktisk, så det er ikke så længe siden den er blevet vendt.
Tilbage til toppen
JakobBC

Indmeldt: 02. apr 2007
Geografisk sted: Århus

IndlægSkrevet: Søn jun 10, 2007 9:40 am    Emne: Besvar, med citat

Ja eller så sent som ved concerten i ørkenen ved Morocco, var Chronologie 2 på setlisten.
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked MSN Messenger
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    magneticfields.dk Forum Indeks -> Musik Alle tidspunkter er GMT + 1 (CET/Europa)
Gå til side 1, 2  Næste
Side 1 af 2

Gå til:  
Du kan ikke skrive nye indlæg i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke rette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke stemme på afstemninger i dette forum