magneticfields.dk Forum Indeks magneticfields.dk
:: Magneticfields.dk - forum ::

FAQFAQ   SøgSøg   Tilmeldte brugereTilmeldte brugere   GrupperGrupper   TilmeldTilmeld 
 ProfilProfil   Login for at vise private beskederLogin for at vise private beskeder   LoginLogin 

Teo & Tea
Gå til side 1, 2  Næste

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    magneticfields.dk Forum Indeks -> Musik
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
ojorus

Indmeldt: 27. mar 2007
Geografisk sted: Oslo

IndlægSkrevet: Tirs mar 27, 2007 9:45 pm    Emne: Teo & Tea Besvar, med citat

jaja, Jarres nye album er ute... Hva synes folket?
Personlig synes jeg det positivt at Jarre prøver ut nye og forfriskende ting; hans kreativitet har etter min mening ikke vært altfor stor de siste årene, særlig når det gjelder konsert-reportoaret.
MEN jeg er likevel ikke så stor fan av Teo&Tea; i hvert fall ikke enda. Et par av låtene, f.eks Fresh News, Partnes in crime, Vintage og Melancholic rodeo (for en tittel...) er OK, men jeg finner ikke de andre låtene spesielt interessante. SÆRLIG ikke stønningen til Anne Parillaud på Beautiful Agony.
Vel, det var min mening. Personlig ønsker jeg Jarre mer tilbake til mer flytende, stemningsfulle melodier. Kanskje på det neste albumet i 2014...
Vis brugerens profil Send privat besked
johanfrc

Geografisk sted: Roskilde

IndlægSkrevet: Tirs mar 27, 2007 11:06 pm    Emne: Besvar, med citat

Jeg må nok sige, at jeg er langt mere til DVD'en (i 5.1) end CD'en. at det er i 5.1 giver en helt ny fornemmelse af liv i musikken. CD'en virker flad og kedelig i forhold til (har promo-albummet, og forskellen mellem promo og CD er lig nul, men forskellen mellem promo og DVD er helt utrolig).

Generalt synes jeg nognelunde om albummet. Vintage må jeg sige er min favorit (den ligner min overall favorit Chronologie 2 meget). Vintage er nok det mest "klassiske" JMJ der er på albummet, synes jeg. Med "klassisk" mener jeg, at det er det nummer, der ligner hans storhedstid (Oxygene til Oxygene 7-13) mest.
Tilbage til toppen
Jacob Gunness
Site Admin

Indmeldt: 28. feb 2007
Geografisk sted: København

IndlægSkrevet: Ons mar 28, 2007 8:37 am    Emne: Besvar, med citat

Jeg er især spændt på, hvor langtidsholdbart albummet er. Det har altid været en af Jarres forcer, at man kunne tage et 20 år gammelt album frem, lytte til det for 117. gang og stadig finde noget nyt at glæde sig over. En del af numrene er lidt for letbenede for min smag - fx. titelnummeret

Men Vintage er da klassisk, velkomponeret og -arrangeret Jarre. Beautiful Agony er også glimrende, måske med lidt for meget støn Wink Melancholic Rodeo bliver et glimrende afslutningsnummer fremover.

Alt i alt synes jeg dog især, at Jarre skal roses for at prøve noget nyt, i stedet for at prøve at lave Oxygene og Equinoxe igen-igen.
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Besøg brugerens webside
Gerner69

Indmeldt: 28. mar 2007
Geografisk sted: Kgs. Lyngby

IndlægSkrevet: Ons mar 28, 2007 10:50 am    Emne: Besvar, med citat

Siden i mandags har jeg ikke hørt andet end Teo & Tea, og må sige at den vinder lidt siden første gennemlytning som var lidt af en skuffelse.

Ikke at det er dårlig musik, men jeg savner de store kompositioner som han ikke har lavet siden 1993 med Chronologie som efter min mening klart hører til et Jarres bedste albums.

Teo & Tea er lidt en Metamorphoses 2 plade. Der er ingen rigtig sammenhæng i melodierne, han blander meget og det er næstem som om han ikke rigtig ved hvilket ben han skal stå på.

Titelnummeret kunne godt gå hen og blive et radiohit (der er nu godt knald på) men det nummer jeg holder mest af på albummet er In the mood for you.
Et stille nummer, som kunne være et mellemspil i en større komposition, men så springer det ud af rytmen igen med næste nummer.

Jeg er heller ikke så vild med sounden i flere af numrene. Det lyder til tider noget amatøragtigt - men det er måske også det der er meningen.
Da jeg ikke selv er musiker kan det jo være svært at skulle fortæle hvad han istedet skal gøre.

Når det så er sagt er jeg stadig så stor en fan at han aldrig kommer til at skuffe mig så meget at jeg kommer til at sidde med en følelse af at det er spild at penge at købe hans musik - never.

Jeg håber ikke der går alt for lang tid igen med en nyt studiealbum fra Jarre - og helst et stor symfoni eller ihvertfald mere sammenhæng i melodierne.

Ikke at han ikke gerne må forny sig - helt klart - men der har gjort Jarre til noget særligt at været hans store kompositioner om dem er der ikke rigtig nogle af på Teo & Tea.
Tilbage til toppen
Henrik Gilvad
Site Admin

Indmeldt: 28. feb 2007
Geografisk sted: Copenhagen

IndlægSkrevet: Ons mar 28, 2007 5:56 pm    Emne: Besvar, med citat

Jeg syntes personligt at In the Mood For You (eller Oxy, whatever) og Vintage er de mest Jarre-agtige numre. Der er da rimeligt god UP energi i flere andre numre. Det er da rart at Jarre kan spænde vidt. At der er musik til fordybelse, musik til de stille stunder og musik til party-party etc.

Hvad sounden angår så syntes jeg godt man kan høre at Joachim Garraud er involveret. Der er flere af hans lyd-effekter og andre fingeraftryk med (ligesom på Metamorphoses).

Generelt syntes jeg at Jarre skal lave det han SELV føler sig inspireret til, ikke lade sig styre af fans eller plade-selskaber selv om måske netop de har en del at få sagt direkte eller indirekte.

Da han blev spurgt under web-chatten i dag "Lenskjold: Hello Jean Michel: Are you trying to come incontact with a newer audience with album?" svarede Jarre "Slet ikke. Jeg komponerer musik ved at følge min intuition og fange følelserne i øjeblikket" (løst oversat Wink)

Min fornemmelse er at Jarre er blevet lige vel meget inspireret/styret af sin nye synth men det er da yderst positivt hvis han nyder hvad han laver og prøver nye ting. Ellers ville vi nok alle have været trætte af Oxygene 113-127 (trods alt).
Tilbage til toppen
Gerner69

Indmeldt: 28. mar 2007
Geografisk sted: Kgs. Lyngby

IndlægSkrevet: Søn apr 01, 2007 2:09 pm    Emne: Besvar, med citat

Efter en uge hvor CD-afspilleren ikke har kørt andet end Tea & Teo (og min gode gamle discman Wink ) har jeg helt klart fået albummet ind under huden - og klart for det gode.

De første gennemlytninger var jeg nok ikke helt klar til men må sige at det har vundet meget med flere gennemlytninger.
Jo mere man hører des mere lægger man mærke til alle nuancerne, de små lyde, alt det nye og helt fornægte man hører JMJ kan man jo ikke.

Og jeg må give Henrik ret - et Oxygene 113-127 vil nok ikke bringe meget nyt - og har da også forstået at Oxygene 7-13 mere var JMJ's pladeselskab end ham selv der ville det - og hellere han kommer med noget han selv kan stå inde for end noget juks der er trukket ned over hovedet på ham (og det er bestemt ikke fordi jeg synes Oxygene 7-13 er dårlig - det er nu ganske godt Cool ).

Han skal selvfølgelig forny sig - det gjorde han jo et eller andet sted også med Metamorphoses (og vel allerede med Zoolook).

Men han kan jo også skrue nogle formidable lydbilleder sammen - som bl.a. Chronologie - og jeg havde måske et håb om at han udgav noget ligeså stort igen.

Og håbet er der skam endnu. Jeg kunne godt tænke at høre et stort værk fra ham igen - gerne med nye lydbilleder - men bundet sammen som en form for symfoni.
Der er han klart den bedste.

Jeg har også lige læst anmeldelsen på magneticfields.dk og den kan jeg klart tilslutte mig, og håber - ligegyldigt hvilken vej JMJ vælger - at der ikke går alt for mange år inden et nyt studialbum ser dagens lys Very Happy
Tilbage til toppen
johanfrc

Geografisk sted: Roskilde

IndlægSkrevet: Søn apr 01, 2007 11:56 pm    Emne: Besvar, med citat

En ting jeg glemte. Jeg havde promo-albummet og har hørt det meget, for at få det ind under huden. Og som med andre, så "vokser" albummet for hver gang jeg hører det. Dejligt at opleve, at man ligefrem bliver glad for det.
Tilbage til toppen
JakobBC

Indmeldt: 02. apr 2007
Geografisk sted: Århus

IndlægSkrevet: Man apr 02, 2007 9:36 pm    Emne: Besvar, med citat

Det er tydeligt at albummet for manges vedkommende, ikke satte sig fast i første omgang. Siden videoen af T&T var lækket på youtube, var jeg egentlig allerede optaget af nummeret, mest af alt fordi det var så anderledes men i den gode retning.
Beautiful Agony blev også hurtigt en ørehænger, Anne irriterede mig dog ikke, selvom ens forældre nok har tænkt noget andet Cool
Vintage er helt klart et fedt nummer og på en eller anden måde i stil med Chonologie 2.
Touch To Remember er en af mine favoritter. Det lyder bare fedt uden at lyde for meget af klassisk musik.
Melancholic Rodeo blev jeg også hurtig fanget af, mest af alt pga. samme synth preset som i 'Intro Saturee' men egentlig også bare en fed solo.
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked MSN Messenger
Big time

Indmeldt: 03. apr 2007
Geografisk sted: Midt i København

IndlægSkrevet: Tirs apr 03, 2007 8:43 pm    Emne: Besvar, med citat

Ja, jeg syns nu at det er et fedt album! Men ozz liiige på grænsen til at være FOR enkelt! Razz

Det er simpelt, men ozz fyldigt! Og så har det ozz en meget "let" sound, men på den fede måde!

Det er nogle fede numre, men Vintage er nu nok det "svageste" hvis jeg ska udtrykke mig sådan.. Det lyder fedt, men er for mit vedkommende lidt for meget uden substans.. Ja, det er et enkelt/simpelt tema, men ozz lidt/alt for "amatør-agtigt" i mine øjne! Lyder fedt i sammenhæng, men spillet på et piano... Det er nok det "svageste" tema jeg nogensinde har hørt fra Jarre! Rolling Eyes Very Happy Men igen det lyder da "fedt nok", men i DET her nummer syns jeg at det er produktionen og ikke ideen der redder nummeret...

Nu vi/jeg snakker om det, så syns jeg faktisk at det mildest talt er chokerende at forestille sig jarre sidde med en hvilken som helst synth-lyd, og spille temaet fra Vintage, og derefter?? BESLUTTE sig for at DET her tema er for FEDT, og at det ska være et af de 13 numre på albummet.. Altså, ik for at lyde smart, men sådan et tema (jeg laver selv musik) er altså noget som jeg ville sidde og plimre med, for derefter at begive mig videre indtil jeg fandt et ORDENTLIGT tema! Det her er sgu for ringe, hehe... Det er bare min mening Very Happy Selv temaet i Gossip, som nu heller ik er nogen nyskabelse, lyder federe! Very Happy Men ka nu godt se at folk ka li det, det er da typisk Jarre.. På en måde.. Hehe

Okay, nok om det! Very Happy Very Happy

Fedt album!!! Very Happy Very Happy

Elsker Fresh News og Beautiful Agony, de er sgu så sjove og fulde af humor!! Very Happy

Teó & Teá, singlen, er sgu ozz for fed!! Ja, det hele er sgu fedt!! Very Happy

Frisk og "anderledes"! Uanset hvad folk og anmeldere end måtte sige, ja så lyder det nu altså ik som andre end.. Jarre! Wink

Han har ik skabt den dybe tallerken med dette album, men han har haft det sjovt!! Og vi andre griner med!!! Very Happy Very Happy
Tilbage til toppen
Ras Bolding

Indmeldt: 26. mar 2007

IndlægSkrevet: Ons apr 04, 2007 8:53 pm    Emne: Besvar, med citat

I lyset af nogle af de tidligere kommentarer; simpel musik kan ofte være den sværeste at slippe heldigt fra - flere af Jarres gamle hits har været ultrasimple, hvis man betragter dem indenfor en optik, der hedder traditionel komposition; Oxygene IV er enfinger-melodier og tre akkorder - det bliver næppe mere simpelt. Men tredive år har vist os, at den holder, hvor et hav af andre enfinger-melodier plus tre akkorder ikke gjorde det.
Tilbage til toppen
Big time

IndlægSkrevet: Ons apr 04, 2007 9:47 pm    Emne: Besvar, med citat

Ras Bolding skrev:
Oxygene IV er enfinger-melodier og tre akkorder - det bliver næppe mere simpelt. Men tredive år har vist os, at den holder.

Ja og nej!

Oxy 4 holder ikke som sådan, og som komposition (for nu at tale om at spille den på et klaver), så holder den KUN i kraft af sin tid OG sin produktion! Eller rettere omvendt. Smile

Ja, Oxy ER en simpelt melodi, men vi fans og folk som VIRKELIG kan huske den, tænker på Oxy 4 OG hører alle de fede lyde inde i hovedet (Med mindre at den da sidder i cd-afspilleren! Smile Den lækre bløde lead-lyd og de smukke phasede strygere og det krystal-agtige efterspil osv.. Alt det giver Oxy 4 en smuk melankolsk stemning, og på det tidspunkt (1976), en sound og stemning som ikke var hørt før! Og resten er historie...

MEN... Lad os sige at nummeret aldrig var blevet komponeret før, og vi ikke kendte stemningen/historien bag, ja så er det bestemt ikke et tema som på nogen måde vil blive husket eller gå i historiebøgerne...

Oxy 4 lever idag på grund af produktionen og stemningen bag hele den nyskabende plade Oxygene der kom dengang i 76´...

Hvis Jarre eller en anden havde komponeret det tema idag, så er det ikke noget der ville blive husket de næste 30 år herfra..

Nummeret "Popcorn" (Som Jarre måske??? oven i købet har lånt fra) er et tema ALLE husker idag, og det ka man altså ikke påstå at skyldes produktionen på nummeret... Smile

Just my point of view..

Razz
Tilbage til toppen
Big time

IndlægSkrevet: Ons apr 04, 2007 9:50 pm    Emne: Besvar, med citat

Big time skrev:
Ras Bolding skrev:
Oxygene IV er enfinger-melodier og tre akkorder - det bliver næppe mere simpelt. Men tredive år har vist os, at den holder.

Ja og nej!

Oxy 4 holder ikke som sådan, og som komposition (for nu at tale om at spille den på et klaver), så holder den KUN i kraft af sin tid OG sin produktion! Eller rettere omvendt. Smile

Ja, Oxy ER en simpelt melodi, men vi fans og folk som VIRKELIG kan huske den, tænker på Oxy 4 OG hører alle de fede lyde inde i hovedet (Med mindre at den da sidder i cd-afspilleren! Smile Den lækre bløde lead-lyd og de smukke phasede strygere og det krystal-agtige efterspil osv.. Alt det giver Oxy 4 en smuk melankolsk stemning, og på det tidspunkt (1976), en sound og stemning som ikke var hørt før! Og resten er historie...

MEN... Lad os sige at nummeret aldrig var blevet komponeret før, og vi ikke kendte stemningen/historien bag, ja så er det bestemt ikke et tema som på nogen måde vil blive husket eller gå i historiebøgerne...

Oxy 4 lever idag på grund af produktionen og stemningen bag hele den nyskabende plade Oxygene der kom dengang i 76´, og ikke kompositionen som sådan..

Hvis Jarre eller en anden havde komponeret det tema idag, så er det ikke noget der ville blive husket de næste 30 år herfra..

Nummeret "Popcorn" (Som Jarre måske??? oven i købet har lånt fra) er et tema ALLE husker idag, og det ka man altså ikke påstå at skyldes produktionen på nummeret... Smile

Just my point of view..

Razz
Tilbage til toppen
Ras Bolding

IndlægSkrevet: Ons apr 04, 2007 10:06 pm    Emne: Besvar, med citat

Big time skrev:

Det var dog, undskyld tonen, et højst besynderligt argument.
Jimi Hendrix, Sex Pistols og Public Enemy ville da heller ikke lyde af noget videre på klaver, men ingen vil vel benægte, at de hver især har haft enorm indflydelse på moderne musikhistorie. Jeg har mildt sagt temmelig svært ved at se hvorfor 'lyder det godt på klaver' skulle være nogen målestok. Jeg mener, 'Gustav Mahlers symfonier kan ikke spilles på triangel, derfor var manden en klaphat' - det holder jo ikke helt. Wink

Big time skrev:

Det er jo så det, man kalder et godt spørgsmål. Det er i hvert fald et faktum, at det er det nummer, der igen og igen kommer med på chillout-opsamlinger, introduktion til ambient musik, mood-cd'er, electro-klassikere, etc. Jeg kender mange, også i de yngre generationer, der ikke aner hvem Jean Michel Jarre er, men som kender nummeret - uden naturligvis at vide hvad det hedder.

Big time skrev:
Oxy 4 lever idag på grund af produktionen og stemningen bag hele den nyskabende plade Oxygene der kom dengang i 76´, og ikke kompositionen som sådan..

Det tror jeg er en simplificering i en sådan grad, at det i hvert fald i mit hoved kommer i uoverensstemmelse med sandheden. For det første, så mener jeg ikke, at man, med Jarres musik, bør skelne for skarpt mellem traditionel komposition og produktion (noget han selv ved flere lejligheder har påpeget), og for det andet, så tror jeg altså stadig ikke, at den syttenårige pige, der går ud og køber Ambient Classics Yet Again efter at have set en reklame på TV2, nødvendigvis har noget kendskab til 1976, elektronisk musiks historie, etc.

Big time skrev:

Nåja, og hvis Hitler havde levet i dag og var kommet forbi Nørrebro for en måneds tid siden, så havde vi slået ham ned og så var den potte ude. Jeg mener ikke rigtig vi kan bruge den slags hypotetiske slutninger til noget videre i denne diskussion. Razz

Big time skrev:

Jeg tror bestemt det skyldes både lyden og melodien. Lyden var afgjort ny dengang - det er et af de første eksempler på electropop nogensinde - men samtidig var melodien også fængende. Fængende nok til at den, ligesom Oxygene IV, stadig bliver remixet den dag i dag.
Tilbage til toppen
Big time

IndlægSkrevet: Ons apr 04, 2007 10:27 pm    Emne: Besvar, med citat

Well, vi har hver vores meninger ka jeg høre! Very Happy Hehe

Men du ka nu ik overbevise mig om at Oxy 4 bliver remixet den dag i dag på grund af det "fængende" tema.. Havde det ik været for den store succes dengang og alt det der siden er fulgt med fra Jarre, ja så var det jo nok ik et nummer der var husket idag...

Hvis en remixer idag tager Oxy 4 op og remixer det, så er der ingen der ka få mig til at tro på at det er fordi at det er et super fedt catchy tema der bare MÅ remixes!!..

Nææh, det er nu nærmere fordi at det er ham der Jean-michel Jarre fyren, ham den legendariske med det der... ja, gæt selv, Oxygene 4 temaet... og HAM kender folk jo!! Ergo, det ka betale sig at remixe lige DET nummer!! Smile

Prøver bare at sige, at Oxy 4 temaet ikke er legendarisk ALENE på grund af kompositionen, men på grund af alt det andet udenom, som jeg ozz beskrev tidligere..

He he, vi har bare hver vores meninger I guess..

Very Happy Very Happy
Tilbage til toppen
Ras Bolding

IndlægSkrevet: Ons apr 04, 2007 10:40 pm    Emne: Besvar, med citat

Big time skrev:

Hvis en remixer idag tager Oxy 4 op og remixer det, så er der ingen der ka få mig til at tro på at det er fordi at det er et super fedt catchy tema der bare MÅ remixes!!..

Jamen, må jeg anbefale dig en lang nat med internet og en kop te?
Giv dig til at lede og du skal finde - der findes en betragtelig mængde remixes og covers af Oxygene IV, skabt af folk, der bestemt ikke har haft kommercielle bagtanker eller sågar sikret sig rettigheder til at lancere deres mix på nettet. Oxygene III er omtrent lige så simpelt, mange af de samme toner og lydmæssige valg går igen, og nummeret stammer også fra det der berømte Oxygene-album af ham den der berømte franskmand, men det er, af en eller anden grund, ikke blevet lige så kendt. Eller remixet.
Tilbage til toppen
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    magneticfields.dk Forum Indeks -> Musik Alle tidspunkter er GMT + 1 (CET/Europa)
Gå til side 1, 2  Næste
Side 1 af 2

Gå til:  
Du kan ikke skrive nye indlæg i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke rette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke stemme på afstemninger i dette forum