Vis foregående emne :: Vis næste emne |
Forfatter |
Besked |
Henrik Gilvad Site Admin
Indmeldt: 28. feb 2007 Indlæg: 24 Geografisk sted: Copenhagen
|
Skrevet: Tirs mar 27, 2007 2:01 pm Emne: Laser Harp lyden |
|
|
I dette forum kan man snakke/skrive om instrumenter og specielt synthesizere selvfølgeligt.
Fx så er den oprindelige Laser Harp lyd baseret på en lettere modificeret preset lyd fra den italienske Synthex synthesizer som står bag rigtigt mange af Jarre's signatur-lyd flader på de tidlige albums. Dette ved de fleste men det er de færreste der har råd til at købe en af de få existerende funktionelle Synthex der er tilbage på brugt markedet.
Derfor er laser-harpen blevet samplet og kan afspilles af alle samplere med selv-respekt. Samples fås både som WAV, Soundfont og i Akai format.
Vil man have en mere analog og musikalsk version så kan man genskabe dem på de virtuelle analoge synthesizere så som Korg MS2000, Korg Z1 og plug-in modulet MOSS. Det får hårene til at rejse sig på ryggen af en garvet Jarre-fan når man slår de første toner an.
Lyden kan også laves på Andomeda A6 og sikkert også mange flere.
Er der nogen der har Laser-harp lyden til andre synth's end de nævnte fra Korg? Jeg vil snart poste patches til så mange som muligt. |
|
Tilbage til toppen |
|
 |
DizzyDK

Indmeldt: 27. mar 2007 Indlæg: 1 Geografisk sted: Veksø
|
Skrevet: Tirs mar 27, 2007 9:32 pm Emne: |
|
|
Der er en klassisk lead i Arturias ARP 2600 V (VSTi) der læner sig op af originalen. Jeg er sikker på jeg også har den i andre VST synths - jeg kigger efter.
Ellers findes lyden også på Casio CZ5000 - der i modsætning til Elka Synthex - stadig, men sjældent udbudt, kan fås til en meget overkommelig pris.
Desuden ligger den på min Roland JV1080'er.
FEDT med et forum forresten - det har jeg savnet længe. Skide godt initiv  _________________ DizzyDK - Since 1973 |
|
Tilbage til toppen |
|
 |
Ras Bolding

Indmeldt: 26. mar 2007 Indlæg: 98
|
Skrevet: Ons apr 04, 2007 9:41 pm Emne: Re: Laser Harp lyden |
|
|
Henrik Gilvad skrev: |
Fx så er den oprindelige Laser Harp lyd baseret på en lettere modificeret preset lyd fra den italienske Synthex synthesizer som står bag rigtigt mange af Jarre's signatur-lyd flader på de tidlige albums. |
Næppe på de tidlige.  |
|
Tilbage til toppen |
|
 |
LLenskjold
Indmeldt: 28. mar 2007 Indlæg: 4 Geografisk sted: Nordsjælland
|
Skrevet: Tors maj 31, 2007 2:34 pm Emne: |
|
|
Til orientering, kan det oplyses, at Elka producerede den legendariske SYNTHEX i perioden 1981-84 og at den ganske rigtigt er næsten umulig at opdrive.
I udlandet kan man med en vis portion held finde en maskine i rimelig stand til 15-25.000 kr. eller mere.
I dag findes imidlertid en række maskiner, som med fingernem fornemmelse for lydsimulation kan efterligne SYNTHEX'ens karateristiske lyd på bl.a. 3rd Rendez-vous.
Bemærk dog også den ekstremt majestætiske bass-lyd, der optræder et stykke inde i Oxygene Part I. Absolut værd at programmere på sin synth.
God fornøjelse - og lad os endelig få nogle flere input om maskiner og vellykkede simulationer. _________________ Husk, at der ikke findes dårlig Jarre - kun Jarre der kan være svær at forstå...
Mvh. LL - fan siden 1983 |
|
Tilbage til toppen |
|
 |
masyst

Indmeldt: 31. maj 2007 Indlæg: 12
|
Skrevet: Tors maj 31, 2007 4:56 pm Emne: |
|
|
Jeg så en Synthex til salgs for 27 000... Ævv, jeg har ingen penge
Jeg har forresten en lavet en lyd der ligner på Kraftwerk - The Model til MicroKorg om noen er interresert |
|
Tilbage til toppen |
|
 |
JakobBC
Indmeldt: 02. apr 2007 Indlæg: 76 Geografisk sted: Århus
|
Skrevet: Man jun 04, 2007 8:21 pm Emne: |
|
|
LLenskjold skrev: | Bemærk dog også den ekstremt majestætiske bass-lyd, der optræder et stykke inde i Oxygene Part I. Absolut værd at programmere på sin synth. |
Denne har stået som t mysterie for mig i et stykke tid nu. Jeg har et par original presets på min Nordlead 2x som blev anvendt af JMJ, dog ved hjælp af første og anden generation af Nordleaden. Derudover også nogle hjemmelavede replicas. |
|
Tilbage til toppen |
|
 |
|