Du kan klikke dig ind på de enkelte albums for at læse mere
om hver udgivelse.
La Cage/Erosmachine
- 1971
Jean Michel Jarres første udgivelse nogensinde. Musikken er et resultat
af studierne hos Groupe de Recherches Musicales og der er således
tale om eksperimenterende avant-garde musik baseret på teorien
om musique concrete, men samtidig musik med et tydeligt rytmisk fundament. |
|
Dette er Jean Michel Jarres første egentlige album-udgivelse. Musikken
er tænkt som vignetter til bl.a. TV og medieproduktion, men er samtidig
stilstudier inden for diverse genrer, spændende fra barok til electro-funk,
alt sammen udført på et fåtal af elektroniske instrumenter. |
|
Soundtracket til Jean Chapots film af samme navn. Teknisk minder albummet
en del om Deserted Palace, men musikken er i højere grad bygget op
omkring få men melodiøse ledemotiver, der stemningsmæssigt
bevæger sig fra det sørgmodigt smukke til det bevidst særprægede. |
|
Den elektroniske musiks måske allerstørste klassiker og samtidig
Jean Michel Jarres helt store internationale gennembrud. Produktionsteknisk
lysår foran de tidligere udgivelser. Den instrumentale og helt igennem
elektroniske musik er både pop og avant-garde - en indre rejse
gennem surrealistiske lydlandskaber. |
|
Som sin forgænger en klassiker i elektronisk musik og med et salgstal
på omkring ti millioner. Stilmæssigt arbejder Jarre videre med
konceptet bag Oxygene og bevæger sig således stadig i et drømmende
musikalsk univers bygget op af melodiøse passager, futuristiske
lydeksperimenter og superb produktion. |
|
Et af de første album nogensinde, hvor sampling benyttes som musikalsk
element. Den overordnede lyd er mere kold og digital end tidligere og musikken
er overvejende mere rytmisk og direkte melodiøs. Albummets digitale
karakter er delvist kunstnerisk inspireret af Andy Warhol. |
|
Jean Michel Jarres første live-udgivelse og måske stadig den
bedste. Dokumenterer Jarres fem koncerter i Kina, hvor han, som den første
moderne vestlige komponist, optrådte i 1981. Alle numre er rearrangerede
til lejligheden og der bydes samtidig på syv nye kompositioner. |
|
Formentlig det mest sjældne album i musikhistorien. Music for Supermarkets
blev skrevet til en kunstudstilling og solgt på auktion i et eneste
eksemplar hvorefter masterbåndet blev brændt. En enkelt gang
er det blevet spillet på radioen, hvor Jarre opfordrede lytterne
til at piratkopiere det. |
|
Et studie i sampling og måske Jean Michel Jarres mest eksperimenterende
album til dato, skabt i samarbejde med bl.a. Laurie Anderson. Musikken er
bygget op v.h.a. samplede brudstykker af sang og tale fra over tredive forskellige
sprog. Stilmæssigt bevæger albummet sig fra avant-garde over
electro til funk. |
|
Et opsamlingsalbum, der findes i to versioner - et udsendt i 1983 med
materiale fra Oxygene, Equinoxe, Magnetic Fields og The Concerts in China,
og et udsendt
i 1985, hvor der også er inkluderet numre fra Zoolook. De fleste
numre er radio-edits af diverse singles. |
|
Storladen futuristisk musik, inspireret af bl.a. rumrejser. Albummet
svinger både stil- og stemningsmæssigt fra eftertænksomme og melankolske
passager til det majestætisk eksalterede, hvad enten der er tale om
bombastiske og kontrapunktiske kompositioner, iørefaldende techno-pop
eller ambient jazz. |
|
To live-udgivelser med musik fra de legendariske gigant-koncerter I Houston
og Lyon, 1986, bygget op som blanding af live-optagelser og medie-reportage.
Cities in Concert indeholder flere numre end In Concert Houston/Lyon. |
|
Et album, der spænder vidt stilmæssigt, fra symfonisk industriel
musik over EBM med arabisk inspiration til letbenet guitarpop og etnisk
electro-jazz. Albummet er udsendt i to versioner med to forskellige udgaver
af nummeret Revolution. |
|
To live-udgivelser fra Jean Michel Jarres to stort anlagte koncerter
ved Londons havneområde, The Docklands i 1988. Musikken læner
sig en del op ad Revolutions. Destination Docklands indeholder flere
numre end
Jarre Live. |
|
På dette album arbejder Jean Michel Jarre sammen med olietønde-percussionister
fra Trinidad og skaber en mærkværdig fusion mellem calypso
og elektronisk musik. Titelnummeret er en 47 minutter lang ambient komposition,
skabt i samarbejde med et computerprogram. |
|
Endnu et opsamlingsalbum. Denne gang med materiale fra Oxygene og frem til Waiting for Cousteau samt tre hidtil uudgivne numre. Der anvendes ikke kun single-materiale, men et mere varieret udsnit af Jean Michel Jarres samlede lyd. Dog er en del numre forkortet i større eller mindre grad.
|
|
Tiden er det gennemgående koncept på dette album, hvor Jean
Michel Jarre nok engang viser sin store musikalske alsidighed. Både
techno og klassisk musik er tydelige inspirationskilder, og nok engang
er
lyden fremragende produceret. |
|
Et live dobbelt-album baseret på Jean Michel Jarres optræden
i Hong Kong, 1994. Det musikalske udvalg læner sig i nogen grad
op ad Chronologie, men inkluderer materiale fra hele Jarres karriere
samt et
nyt live-nummer, DigiSequencer. |
|
På dette album, udsendt i forbindelse med Concert pour la Tolerance,
får diverse techno- og dance navne chancen for at remixe Jean
Michel Jarre. Nok engang er musikken fra Chronologie velrepræsenteret,
men også enkelte gamle klassikere vendes. |
|
Tyve år efter Oxygene udsendes denne fortsættelse, der tager
tråden op efter den gamle klassiker. Musikken er, ikke overraskende,
inspireret af den oprindelige Oxygene, med svævende lydflader og melodiske
temaer. Enkelte steder fornemmes også inspiration fra eksperimenterende
techno. |
|
Complete Oxygene
- 1997
En boks-udgivelse med de to Oxygene album samt et techno-remix af Oxygene
12. Bortset fra indpakningen og en anelse re-mastering, er der ikke noget
nyt at hente, hvis man allerede har de to album. Er kun udgivet som limited
edition. |
|
Et remix-album hvor musikere fra techno-undergrunden, såsom franske
DJ Cam, tyske Resistance D og engelske Apollo 440, tager numre fra Oxygene
7-13 op til behandling. Resultatet er et varieret techno album, der stilmæssigt
bevæger sig inden for psykedelisk trance, instrumental hip hop
og drum'n'bass. |
|
Det første Jean Michel Jarre album nogensinde, hvor der arbejdes
med egentlige vokal-numre. Jarre synger selv gennem vocoder, men får
også hjælp fra kunstnere som Laurie Anderson og Natacha Atlas.
Musikken bevæger sig i retning af moderne techno pop, ambient og
electro. |
|
Et album udsendt for at afslutte kontrakten med Sony og måske derfor bevidst mindre kommercielt orienteret. Musikken kan bedst beskrives som en fusion mellem ambient, chillout og jazz, bygget op omkring improvisatoriske forløb og jam sessions. Et album, der viser en anden side af Jean Michel Jarres alsidige musikalske talent.
|
|
Dette album minder i stemning en smule om Sessions 2000, men læner
sig snarere i retning af moderne ambient, chillout og electronica end jazz. |
|
Et opsamlingsalbum udgivet af Disques Dreyfus, og som lægger
sig i |
|
Opsamlingsalbum udgivet af Warner, hvor alle numre er genindspillet
af Jean Michel Jarre selv, i 5.1-lyd. Dette betyder samtidig, at der
er tale om
nye versioner og ikke originaludgaverne. Ydermere bydes der på fire
nye |
|
Livealbum fra Jarres minikoncert i Bourges i 2002, kun udgivet i elektronisk
form via iTunes. I fire nye, delvist improviserede numre leger Jarre
med ambient og moderne
electronica. Et af numrene trækker på Jarres 1970-ballet Aor,
mens et andet senere blev omarbejdet til Aero-nummeret fra Aalborg-koncerten
i 2002. |
|
Et album, der ser Jarre fortsætte sin flirt med moderne former for elektronisk musik, fra hårdtpumpet discotronica til skæv electro, fra minimal electroclash til finurlig ambient, med smag for både rytmiske detaljer, gennemarbejdet lydproduktion og melodisk flair. |
|
Oxygene: 30th Anniversary - 2007 En genindspilning af det klassiske album. Hvor Aero benytter sig af nyfortolkninger af de gamle klassikere, så forbliver Jean Michel Jarre tro mod forlægget på den nye Oxygene, der tone for tone er indspillet på de originale analogsynthesizere, minutiøst udført helt ned til mindste detalje. Udkommer i tre udgaver, herunder to forskellige "Live in Your Living Room"-versioner, hvor Jarre assisteret af tre musikere genopfører albummet live. Den ene udgave indeholder endvidere studieudgaven mixet i 5.1-surround. |